سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آن قدر جامع و کامل است که تحقق آن بدون هماهنگی مناسب دستگاه‌های مسئولی که در سند نقشی برای آنها تعریف شده است؛ عملاً ممکن نیست.
کد خبر: ۱۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۲/۲۵ ساعت ۱۲:۰۱ ب.ظ 2023-05-15 12:01:24
تحقق اهداف سند تحول بنیادین بدون هماهنگی دستگاها ممکن نیست

به گزارش خبرنگار تسنیم، دورهمی فعالان تعلیم و تربیت در سال‌های اخیر همواره محلی برای دغدغه مندان عرصه تعلیم و تربیت به منظور آشنایی با دیگر فعالان این عرصه و شبکه سازی میان خود بوده است.

در شرایطی که نظام تعلیم و تربیت از موازی کاری فعالان و غفلت از ظرفیت‌ها رنج می‌برد؛ شناختن ظرفیت‌های مختلف فعالان نظام و شبکه سازی میان فعالان این عرصه گامی مهم و اثرگذار در این حوزه است.

از آن‌جا که نهادهای متعددی در مسیر اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقش دارند و ایجاد تعاملات میان این دستگاه‌ها هم گاهی به علت بروکراسی و قوانین دست و پاگیر ادارات با کندی صورت می‌گیرد؛ از مدت‌ها قبل دورهمی فعالان تعلیم و تربیت با هدف سرعت بخشی به ایجاد تعاملات به صورتی کاملاً جهادی شکل گرفت و به تدریج نهادهای مؤثری همچون وزارت آموزش و پرورش و قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر، سازمان تبلیغات اسلامی، شبکه آموزش سیما و… به این دورهمی‌ها پیوستند.

همچنین این دورهمی‌ها محل آشنایی بسیاری از مدیران مدارس، معلمان نمونه کشوری و تولیدکنندگان محصولات آموزشی شده است.

سجاد اسم حسینی دبیر دورهمی فعالان تعلیم و تربیت در خصوص لزوم توجه بیشتر به بحث تربیت در نظام آموزشی گفت: یکی از محورهای اصلی دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان در کنار بحث شبکه سازی و هم افزایی ملی این است که تعلیم و تربیت و پرورش کودکان یکی از ارکان محوری این دورهمی‌ها باشد. در دورهمی‌های کودک و نوجوان همواره سعی می‌کنیم بخش قابل توجهی از سهمیه حضور فعالان حوزه کودک و نوجوان به افرادی اختصاص داده شود که در حوزه تعلیم و تربیت و پرورش کودکان و نوجوانان فعال هستند.

مدارس صدرا و ارائه الگوهای نوین تربیتی

وی با اشاره به انتقال تجربیات و ارائه طرح‌های نوین تربیتی در این دورهمی‌ها گفت: ما همواره ارائه‌هایی مبنی بر تجربه نگاری و انتقال تجارب موفق در عرصه تعلیم و تربیت و با رویکرد پرورشی داریم. در آخرین دورهمی برگزار شده هم ما شاهد دو ارائه تخصصی ویژه مربیان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت بودیم.

 

تحقق اهداف سند تحول بنیادین بدون هماهنگی دستگاها ممکن نیست

 

حسینی در تشریح طرح‌های ارائه شده در این دوره گفت: یکی از این ارائه‌ها مربوط به آقای ترقی جاه می‌شد که در حوزه تسهیل‌گری تعاملات میان مربیان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت و پرورشی و شیوه ارتباط آنها با کودکان و نوجوانان اختصاص داشت. همچنین ارائه دوم نیز از سوی حجت الاسلام حامد تقدیری مدیر بنیاد ملی نوجوانان سازمان تبلیغات اسلامی و مدیر مدارس صدرا بود که در زمینه‌ی انتقال تجربه موفق تربیتی و پرورشی بنیاد ملی نوجوانان بود. ایشان همچنین تجربیاتی هم در دیگر کشورها در عرصه تعلیم و تربیت داشتند که برای فعالان این عرصه قابل توجه بود.

مدیر مسئول خبرگزاری کودک و نوجوان گفت: در کنار این ارائه‌ها ما یک فضای تعاملی و شبکه سازی میان افراد فعال در حوزه تعلیم و تربیت داشتیم تا در کنار معرفی هر یک از از این فعالان و اقداماتشان فرصتی برای تعامل سازنده و شناختن ظرفیت‌های یکدیگر داشته باشند.

بنا داریم دورهمی فعالان کودک و نوجوان دوباره به صورت ماهانه برگزار شود و هر ماه یک نهاد و دستگاه در حوزه کودک و نوجوان میزبانی یک جلسه دورهمی را به عهده داشته باشند

وی در پاسخ به این سوال که نتایج دورهمی های گذشته تاکنون چه میزان در عرصه تعلیم و تربیت مؤثر بوده است گفت: دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان پیش از شروع بیماری کرونا هر ماه یک‌بار برگزار می‌شد و شبکه فعالان حوزه کودک و نوجوان در آخرین رویدادهای خود با جمعیتی بیش از ۱۰۰۰ نفر تشکیل می‌شد اما با شروع ویروس کرونا برگزاری ماهانه این دورهمی‌ها متوقف شد.

پس از کرونا دومین برنامه دورهمی روز پنج شنبه ۲۱ اردیبهشت برگزار شد و بنا داریم دورهمی فعالان کودک و نوجوان دوباره به صورت ماهانه برگزار شود و هر ماه یک نهاد و دستگاه در حوزه کودک و نوجوان میزبانی این دوره یک جلسه دورهمی را به عهده داشته باشند.

جلسه اخیر دورهمی اخیر فعالان تربیتی و تربیت از این نظر ارزشمند است که ۷۵۰ نفر برای شرکت در این برنامه ثبت نام کرده بودند و حدود ۳۵۰ نفر از سراسر کشور در این برنامه شرکت کردند امیدواریم ماه آینده روند رو به رشد برگزاری این دوره میان از لحاظ کمی و کیفی طرح‌های تربیتی را شاهد باشیم.

تحقق اهداف سند تحول بنیادین بدون هماهنگی دستگاها ممکن نیست

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آن قدر جامع و کامل است که تحقق آن بدون هماهنگی مناسب دستگاه‌های مسئولی که در سند نقشی برای آنها تعریف شده است؛ عملاً ممکن نیست.

نهادهایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی (که در امر مدرسه داری هم با ایجاد مدارس صدرا نقش اثرگذاری داشته است)؛ در سند تحول نقش‌ها و وظایفی دارند و اگر هماهنگی مناسب میان این نهادها با بدنه نظام آموزش و پرورش وجود نداشته باشد؛ شاهد موازی کاری، اتلاف انرژی و هزینه‌ها و غفلت از تجارب دیگر فعالان عرصه تعلیم و تربیت خواهیم بود.

خطر این آفات در راه تحقق اهداف سند آن قدر جدی است که لازم است از هر راهی برای یکپارچگی تلاش‌ها در مسیر اجرایی سازی سند تحول استفاده کرد. برگزاری دورهمی فعالان تعلیم و تربیت یکی از این راه‌هاست که امیدواریم بیش از گذشته شاهد دستاوردهای مثب آن برای نظام تعلیم و تربیت و آینده درخشان کودکان و نوجوانان کشورمان باشیم.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
نظر شما

سایت اوزخبر از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
تازه های 7