هنگام رسیدن به محل شاهد صحنه ای بودم که تداعی کننده ی خاطره ای از بازدید ناظرین عالی نظام مهندسی فارس در اوایل دهه ۸۰ از پروژه های اوز بود در آن زمان مهندس اسدی که فوتبالیستی خوش بیان و مهندسی کارکشته بود ازوجود برکه های متعدد در مسیر رسیدن به اوز شگفت زده شده و زبان به تحسین اوزیها گشود که با ساخت چنین سازه های آبی به مقابله با طبیعت خشن و کم آب منطقه برخاسته اند، علاقه ایشان به آب انبار ما را واداشت تا بازدیدی از مجموعه برکه های ورودی شهر داشته باشیم ، پس از توضیحات نگارنده در خصوص چگونگی ساخت برکه در اِوَز بحث قنات نیز پیش کشیده شد و بر آن شدیم تا از قناتهای بالادست هنرستان رافعی نیز بازدیدی به عمل آوریم.
مهندس اسدی با دیدن قناتهایی که بر روی لایه های سنگی دامنه ی کوه با ظرافت تمام حفر شده بودند از گروه پرسید به نطرتان چه نیرویی باعث حفرقناتِ به این زیبایی و بی نقص در چنین لایه ها یِ سنگیِ سخت آنهم در سده های گذشته شده است؟
هر یک از همکاران پاسخی دادند از پاشیدن موادی بر روی محل مورد نظر جهت تَرَک برداشتن سنگ گرفته تا وجود ابزار آلاتی که حفر قنات را برای مقنیان آسان می کرد اما اینها پاسخی نبود که پرسشگر را قانع کند.
مهندس اسدی آنچه در ذهنش می گذشت را به زبان آورد و نیروی اصلی و محرک واقعی ساخت چنین سازه هایی را غیرتِ سازندگان دانست که می تواند سنگ خارا را چنان موم نرم کند، مهندس اسدی ۲۰ سال پیش صحبتی کرد که امروز نمود واقعی آنرا به تماشا نشستم.
با دیدن چهره ی آفتاب سوخته ی ابراهیم پاسلاری که بدون کوچکترین نفع مادی ماشین آلات راه سازی خود را به کار انداخته بود و زیر آفتاب سوزان با لودر سنگها را از کوه جدا و جا به جا می کرد ، آنسوتَر برادرش را دیدم او رییس شورای هیرم و در آن گردنه ی حادثه خیز، زیر آفتاب سوزان تیرماه پرچمدار بود وبرای جلوگیری از تصادفات جاده ای، ماشین های سبک و سنگینی که مسیر شیراز اِوَز را می پیمودند راهنمایی می کرد، با دیدن چنین صحنه هایی بود که خاطرات آن روزها و صحبتهای مهندس اسدی برایم زنده شد و به عینه دیدم آنچه این دو برادر و سایر دست اندرکاران پروژه تعریض جاده را به چنین کاری واداشته است نیروی نامرئی اما قدرتمند غیرت است و بس.
سایت اوزخبر از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.