خبرنگار ما -گروه هنر-علیرضا سعیدی: نزدیک به ۱۰ ماه است که از ورود نابهنگام و زجرآور ویروس منحوس کرونا به زندگی روزمره مردمان سراسر جهان میگذرد، شرایطی بسیار غیرمترقبه که همچنان قربانی میگیرد و انگار هیچ چیزی جلودارش نیست.
انگار این نحسی قصدی برای رخت بر بستن از دنیای پرتنش امروز ندارد و حالا حالاها «مهمان» یا بهتر بگوییم «مزاحم» مردمان جهانی است که از این همه غم، خشونت و بیماری و هزاران اتفاق بد دیگر خسته شدهاند و دلشان جور دیگری از زندگی را میخواهد، که آرامش در آن حرف اول را بزند. رویایی فعلاً دست نیافتنی که گویی نباید منتظرش باشیم!
در این مجال پر از تنش و هراس که بیماری و منازعات اجتماعی و سیاسی فعلاً از هر چیز دیگری پر رنگ تر است، بعضی از کارها و فعالیتها هستند که میتوانند تا حدی، تاکید میکنم تا حدی از این فضای ملتهب بکاهد. رجوع به فعالیتها و مصرف تولیدات فرهنگی هنری یکی از آنهاست.
یکی از این دلمشغولیها که فارغ از فواید فرهنگی متفاوت و متنوعش، میتواند در ذهن شنیداری و حتی دیداری مخاطبان تاثیرات مثبتی داشته باشد، موسیقی است. یک فرآیند به شدت موثر که در همین روزهای کرونایی هم میتواند در کاهش آلام بشری تاثیراتی داشته باشد. تاثیراتی که تا به امروز و به ویژه در این چند ماه زندگی در سایه شیوع ویروس کرونا قالبهای متفاوتی به خود گرفته و موجب ایجاد حالاتی از تولید موسیقایی شده که تاکنون کمتر سراغ آن میرفتیم. البته بماند که در همین شرایط هم برخیها، فقط برخیها، از آب گلآلود ماهیهایی گرفتهاند که تاثیرات مخربش بر همگان روشن است.
همه اینها را گفتیم و مرور کردیم تا متفاوت از این چند ماه که تمرکز روی تولید آثار موسیقایی در فضای مجازی بیشتر از هر زمانی شده است، نیم نگاهی به فعالیت هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی کشورمان در تولید آلبوم داشته باشیم که انصافاً بر اساس وظایف فرهنگی که در جامعه ایرانی به عهده دارند آثار قابل توجه و ارزشمندی را پیش روی مخاطبان قرار دادهاند. آثاری که شاید و البته متاسفانه قاطبه مخاطبان دوستدار موسیقی پاپ به آنها گرایشی نداشته و ندارند، اما توانستهاند کورسوی امیدی برای توجه به موسیقی جدی یا موسیقی متفکری باشند که در این سالها به شدت در گوشه رینگ افتاده و مدام از فرآیند مسموم تولید، بازاریابی و فروش محصولات موسیقایی در کشورمان که اسیر دست موسیقی سرگرمی (که بر بودن منطقیاش انتقادی نیست) در حال مشت خوردن هستند و کمتر نهاد دولتی به کمکش شتافته است.
این آثار آلبومها و کارهایی هستند که طی ماههای اخیر توسط هنرمندان شناخته شده موسیقی در سبکهای مختلف آن هم در روزهای کرونایی به مخاطبان موسیقی جدی ارائه شده که حداقل میتوانند در آینده سندی برای توجه هنرمندان دغدغه مند به موضوع موسیقی متفکر فارغ از منفعتهای اقتصادی باشد. آثاری که گرچه در این دوران به هزار و یک دلیل مجالی برای فروش مناسبت در صورت آنلاین و فیزیکیاش نداشتند اما حداقل کارهایی بودند و هستند که میتواند حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشند.
گزارش پیش رو نگاهی گذرا به تولیدات موسیقی کشورمان در فرآیند تولید و فروش محصولات موسیقی ایران است که در پاییز امسال با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز موسیقی حوزه هنری تبلیغات اسلامی پیش روی مخاطبان قرار گرفتهاند.
شنیدن دومین «جلوه هستی» با حضور چند هنرمند شناخته شده
«جلوه هستی ۲» عنوان یکی از تازهترین آثار منتشر شده در بازار موسیقی است که اوایل مهر ماه به آهنگسازی مشترک مسعود جاهد و بابک شهرکی و خوانندگی محمود جاهد در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
«دگر چه میخواهی» با شعر تیمورتاش و آهنگسازی اکبر محسنی، «توشه عمر» با شعر معینی کرمانشاهی و آهنگسازی مهدی مفتاح، «ساز و آواز (همایون)» با شعر مولانا و نوازندگی نی مسعود جاهد، «ملکوت» با شعر معینی کرمانشاهی و آهنگسازی مهی مفتاح، «ساز و آواز (بیات اصفهان)» با شعر محمدرضا شفیعی کدکنی و نوازندگی تار احسان غفاری، «جشن گلها» با شعر اسماعیل نواب صفا و آهنگسازی پرویز یاحقی، «ساز و آواز (شور)»، با شعر حافظ و نوازندگی نی مسعود جاهد، «فصل خزان» با شعر معینی کرمانشاهی و آهنگسازی پرویز یاحقی عنوان قطعاتی هستند که برای شنوندگان موسیقی ایرانی ارائه شدهاند.
مسعود جاهد نوازنده نی، بابک شهرکی نوازنده پیانو و ویولن، مجید واصفی نوازنده تار و سه تار، احسان غفاری نوازنده تار، فاروق آزادیان نوازنده تار، آرش فرهنگ فر و داود قهرودی نوازندگان تمبک، امین دارابی و فرهاد عندلیبی نوازنده دف، بهنام شهرکی و علی ممیزی صدابرداران عوامل اجرایی آلبوم «جلوه هستی ۲» را تشکیل میدهند.
محمود جاهد خواننده و مدرس آواز ایرانی است که در محضر استادانی چون نصرالله ناصح پور و عسگری آقاجانیان به فراگیری آواز پرداخته است. وی سال ۱۳۸۵ در آزمون سراسری کارگاه آواز محمدرضا شجریان در فرهنگستان هنر تهران پذیرفته شد و مدتی به شاگردی در نزد این هنرمند شناخته شده موسیقی ایرانی گذراند. این در حالی است که نخستین آلبوم این خواننده سال ۱۳۸۲ با عنوان «اشک و لبخند» در ایران منتشر شد. این در حالی است که مجموعه آلبوم «سعدیخوانی» کار دیگری از این هنرمند موسیقی ایرانی است که سال ۱۳۹۶ در اروپا منتشر شد.
«گات ها» و شنیدن ۱۷ سرود کوتاه به زبان موسیقی در یک بافت ضخیم!
آلبوم «گاتها» تازهترین اثر محمد علی نجف پور آهنگساز و نوازنده موسیقی مشتمل بر هفت سروده کوتاه به زبان موسیقی منتشر شد.
«گات اول تا چهارم: ریشههای معلق»، «گات پنجم تا هشتم: از مزامیر تا سحر»، «گات نهم تا شانزدهم: برای رنگ ها»، «گات هفدهم: سحرِ بلندِ شب» قطعات مختلف این آلبوم موسیقی را تشکیل میدهند.
محمد علی نجف پور آهنگساز، نوازنده تار، بم تار، زنگها، کوبهای و سازهای الکتریک، بهزاد محسنی نوازنده کمانچه و آلتو، سوگل خجسته نوازنده نی، مرضیه نجف پور نوازنده پیانو، ماتیاس اولوتی نوازنده ویولنسل گروه نوازندگان آلبوم «گاتها» را تشکیل میدهند که ضبط آن در شهرهای تهران و بوداپست مجارستان انجام گرفته است.
محمدعلی نجف پور که طی سالهای اخیر آلبومهای «شب چراغ»، «دای کاتو» و «سوی بیسو» را منتشر کرده، در توضیح این آلبوم نوشته است: «گاتها مجموعهای از ۱۷ سروده کوتاه به زبان موسیقی است که برای آنسامبل های مختلف نگاشته شده است. بیشتر قطعات این مجموعه برای اجرایی به همراه دوست عزیز و نقاش گرانقدر علی نوروزی آهنگسازی شد و نگارش طرح اصلی آن به پاییز سال ۲۰۱۰ در ارمنستان بر میگردد.گاتها شامل قطعاتی کوتاه و گوناگون است که در بافتی ضخیم و چند صدایی آهنگسازی شده است، لایههای مستقل و متشکل از زهیها و بادیها، سازهای ایرانی و… که در نقطهها با یکدیگر برخورد میکنند. در عین حال کوتاه بودنی قطعهها به دلیل نیایش گونه برگرفته از سرودههای زرتشت و تاثیر گرفتن از رنگ و نقاشی است.»
آلبوم «گاتها» با شماره مجوز ۱۷۹۶-۱۳۹۹ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره واسپاری کتابخانه ملی ایران ۲۸۹۲۷ منتشر شده است.
«مرثیه ناتمام» برای دو مجموعه فرهنگی هنری که یک کار مشترک انجام دادند
«مرثیه ناتمام» عنوان تازهترین محصول امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی با مشارکت مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
این آلبوم با آواز چهار خواننده موسیقی دستگاهی ایران امیر مداح، سید هاشم احمدوند، رضا طیبی و حمید خزایی با اشعاری از محمدعلی بهمنی، علیرضا قزوه، غلامرضا طریقی، غزاله شریفیان، سید محمد مهدی شفیعی، میلاد عرفان پور، بیت الله جعفری و محمد مهدی سیار در هشت قطعه تولید شده است. در این آلبوم برای فرهنگ سازی صحیح در موسیقی عزاداری به بهره گیری از دستگاهها و آوازهای ایرانی از جمله راست پنجگاه، سه گاه، نوا، چهارگاه، شوشتری و دشتی پرداخته شده است.
در توضیحات تکمیلی این آلبوم آمده است: «هنر آواز خوانی از دیرباز در آئینهای سوگواری و تعزیه سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) حضوری پر رنگ، جدی و انکار ناپذیر داشته است، به گونهای که برترین تعزیه خوانان گذشته، برترین آواز خوانان دوره خود نیز بودهاند. آواز خوانانی مسلط به زیر و بم، فراز و فرود و ظرایف این هنر ملی ایران و علاوه بر این به اعتقاد بر رستاخیز کربلا با شور و شوق تمام، نغمات جان بخش خود را سرداده اند.
این اثر که با حضور شاعران و آواز خوانانی از سه نسل مختلف آماده شده است نشانهای از ادامه حیات پر افتخار ۲ هنر شعر و آواز و تلفیق هنرمندانه این ۲، در این مرز و بوم و تلاشی برای ادای دین و پاسداشت حادثه عاشورا، در جهت فرهنگ سازی صحیح ارائه اثر هنری فاخر مرتبط با این واقعه تاریخی در عصر حاضر است.»
گوش دادن به بداهه نوازی های شش ساله در آلبوم «در پرده پیدا»
آلبوم بیکلام «در پرده پیدا» به آهنگسازی و نوازندگی عود آرش آقایی و همراهی سازهای کوبهای بنان گلکار در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
«در پرده پیدا» عنوان یکی از تازهترین آثار موسیقایی عرضه شده در فرآیند فروش محصولات موسیقایی است که در قالب یک اثر بی کلام به آهنگسازی آرش آقایی و نوازندگی عود آرش آقایی و نوازندگی سازهای کوبهای بنان گلکار پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
آرش آقایی فارغالتحصیل مدرسه راهنمایی و هنرستان موسیقی اصفهان در رشته عود نوازی، است که در حال حاضر دانشجوی آهنگسازی دانشگاه هنر است.«تار و عود» با همراهی غزل همایونی، «به عاشق آنچنان زیبد» با همراهی احمد نونهال دو مجموعهای هستند که طی سالهای اخیر توسط این آهنگساز و نوازنده جوان موسیقی منتشر شدهاند.
سایت اوزخبر از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.